Bedrägeribrotten ökar i samhället och tar sig flera olika uttryck. Bedragarnas metoder ändras hela tiden. Ju mer du känner till om hur det kan gå till desto lättare är det att undvika att bli lurad.

Det är vanligt att bedragare utger sig för att ringa, maila eller skicka sms från din bank, polisen, företag, kommunen eller påstå sig vara din närstående. Bedragarna kan manipulera telefonnummer och hemsidor så att de ser tillförlitliga ut. Ibland genomförs även hembesök. Bedragaren kan ibland stressa och skrämma upp brottsoffret med en påhittad historia och är samtidigt vänlig och hjälpsam och erbjuder en lösning på situationen.

Andra typer av bedrägerier kan vara kortbedrägerier, romansbedrägerier, annonsbedrägerier, fakturabedrägerier och liknande.

Källa: Brottsförebyggande rådet, BRÅ. Du kan läsa mer på BRÅ:s webbplats.

Kampanjer för ökad medvetenhet

Just nu genomförs flera kampanjer i för att höja medvetenheten för denna typ av brott. Sveriges banker och Polisen arbetar med att öka medvetenheten om bedrägerier. Du kan läsa mer om respektive kampanj på Sveriges bankers webbplats Svårlurad och på Polisens webbplats.

Publicerad: 05 april 2024 Uppdaterad: 12 april 2024

KommunpolisHelén Benjaminsen010-565 73 08helen.benjaminsen@polisen.se