Information till leverantörer som ska skicka e-faktura till Töreboda kommun.
Information om hur en e-faktura skickas till kommunen. Töreboda och Gullspångs kommuner har en gemensam ekonomiavdelning.
Skicka e-faktura till Töreboda och Gullspångs kommun
Från den 1 april 2019 ska ni som leverantör till Töreboda och/eller Gullspång kommun när ni fakturerar göra detta som e-faktura. Observera att det är Svefaktura och inte faktura per mail eller PDF. Svefaktura kallas formatet som är standard för e-fakturor i Sverige. Vi har sett till att det finns enkla metoder och tjänster att tillgå för er, oavsett storlek på bolag eller tekniska metoder. I upphandlingar kräver vi e-fakturor från våra leverantörer. Observera att PDF inte är ett godkänt format. En mailad PDF är inte en e-faktura.
I juni 2018 beslutade Riksdagen att anta lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling (SFS 2018:1277). Lagen innebär att alla inköp som görs tillföljd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras med en e-faktura. Inköp som görs av oss, Töreboda och/eller Gullspång kommun, ska därför faktureras med en e-faktura. Kom även ihåg att ange vår referens i fakturan.
Ni som kan skicka e-faktura redan idag
Har ni redan en tjänst för att skicka e-fakturor kontaktar ni er befintliga operatör vid behov av hjälp:
Organisationsnummer: 212000-1678
Momsregistreringsnummer (VAT): SE212000167801
Plusgiro: 120900-6
Bankgiro: 217-1569
IBAN: SE319500099603401209006
BIC/SWIFT: NDEASESS
Töreboda kommun
Box 128
542 22 Mariestad
GLN-nummer: 7362120001675
PEPPOLID: 0007:2120001678
Referens, alla beställare måste ange giltig fakturareferens (XX + 6 siffror). Utan giltig fakturareferens kommer fakturan att avisas av vår VAN-operatör och blir därmed inte mottagen av oss.
Referens: Alla beställare måste ange giltig fakturareferens (XX + 6 siffror).
Utan giltig fakturareferens kommer fakturan att avisas av vår VAN-operatör och blir därmed inte mottagen av oss.
Ni som inte kan skicka e-faktura idag
Töreboda och Gullspång kommun erbjuder er som inte kan skicka e-fakturor att manuellt registrera 100 fakturor per år, via InExchange Web. Använd vår fakturaportal, där ni skapar ett konto. Det ni behöver fylla i är er e-postadress, erat företagsnamn samt land. Därefter skapas ett konto och ni kommer direkt in på vyn för fakturaregistrering. Där finns även en film som visar hur ni skapar en faktura.
Har ni några frågor eller behöver hjälp med att komma igång med e-fakturor tar ni kontakt med InExchange på telefonnummer: 0500-44 63 60 (välj 1 för att komma direkt till en säljare).