Måltider och meny inom äldreomsorgen

Kostavdelningen i Töreboda kommun har som ambition att servera goda och näringsriktiga måltider som främjar hälsa och välbefinnande.

Töreboda kommun serverar vi god och vällagad mat på våra äldreboenden och träffpunkters matsalar. Lunch serveras i Björkängens restaurang och i matsalen på Krabbängsgården. Alla är välkomna att äta dagens lunch i vår restaurang eller matsal.

Lunchpriset är 79 kronor för pensionärer och 90 kronor för övriga gäster.

Öppettider i Björkängens restaurang

Måndag–fredag 12.30–13.30.

Öppettider i Krabbängsgårdens matsal

Alla dagar i veckan 12.00–13.00.

Mat på särskilt boende

Lunch och middag till särskilt boende tillagas i Björkängens centralkök och Krabbängsgårdens tillagningskök och levereras ut till avdelningarna. Varje avdelning gör sin egen sallad och bakar ibland.

Syftet med visionen och kostpolicyn är att den ska styra verksamheten mot uppsatta mål samt att kommunens intentioner blir tydliga för kommuninvånare, personal samt matgäster.

Vision

Vi vill att matgästen ska få en trevlig totalupplevelse av måltiden. Den ska vara säker, god och näringsrik. Personalen har kunskap om måltidens förutsättningar och känner stolthet för den mat som serveras.

Kostpolicy

Måltiderna ska vara näringsrika, goda, omväxlande och anpassade efter matgästens behov. Det innebär att mat och måltiderna ska

• Ta vara på sensoriska kvalitetsvärden som doft, smak, utseende, konsistens sam näringsinnehåll. Detta innebär framförallt att vår kommun arbetar för att servera nylagad mat och minimera varmhållningstider.
  • Följa de svenska näringsrekommendationerna och anpassas efter individuella behov utifrån etiska, kulturella, religiösa och medicinska skäl.
  • Följa Livsmedelsverkets råd för bra mat i skolan, förskolan samt äldreomsorgen.
  • Pedagoger, omsorgspersonal sam kostpersonal arbetar gemensamt för att tillgodose matgästens behov.

Måltidsmiljön ska vara lugn och trivsam och maten ska vara trevligt serverad och presenterad. Det innebär att

• Måltiden ska vara ett tillfälle för social gemenskap och samtal. För att det ska bli så krävs att det skapas förutsättningar för att gästen ska får tid på sig att äta, att dukningen är trevlig och att det är en rofylld miljö.
Publicerad: 11 mars 2024 Uppdaterad: 12 april 2024

Måltidschef Töreboda och Gullspångs kommunerTomas Karlsson0551-360 23tomas.karlsson@gullspang.se
Måltidsutvecklare Töreboda och Gullspångs kommunerMichael Davidsson0506-180 75michael.davidsson@toreboda.se
Samordnare och teamleader Töreboda och Gullspångs kommunerCaroline Granberg0506-180 74caroline.granberg@toreboda.se