Vid ansökan utreds dina behov av kommunens biståndshandläggare som sedan prövar och fattar beslut enligt Socialtjänstlagen, SoL. Detta innebär att det stöd du får alltid är behovsprövat och att insatserna ser olika ut för varje person.
Ditt stödet utformas som en hjälp till självhjälp, vilket ger dig möjlighet att leva och bo självständigt med respekt för självbestämmande och integritet. Du kan ansöka om vissa insatser via kommunens Medborgartjänst, i övrigt så kontaktar du kommunens biståndshandläggare som tar emot din ansökan och utreder ditt behov.
I hemtjänsten möts du av kunnig personal med ambitionen att du ska trivas och att du ska få stöd med det du behöver i vardagen. Där arbetar både män och kvinnor, yngre och äldre med olika bakgrund och nationalitet. Vi värdesätter detta och förväntar oss att alla är lika välkomna i ditt hem.
Vi har tystnadsplikt och får inte berätta om dig eller dina behov för utomstående.
Du betalar en avgift per månad enligt en fastställd taxa. Hur mycket du får betala beror bland annat på din inkomst. Avgiftshandläggaren utgår från din rapporterade inkomst, kommunens maxtaxa och förbehållsbelopp för att räkna ut ditt avgiftsutrymme.
Du behöver beskriva vilket behov av hjälp du har, och en biståndshandläggare gör sedan en bedömning om du har rätt till stöd enligt socialtjänstlagen.
Du kan ansöka muntligt, skriftligt eller digitalt. Du behöver inte ansöka om en specifik form av stöd. Biståndshandläggaren tar tillsammans med dig reda på vilka behov du har och hur du bäst kan få stöd av Töreboda kommuns vård och omsorg. Det kan till exempel röra sig om:
Ansök om stöd antingen genom att ta kontakt med en biståndshandläggare.
Du kan även ansöka om vissa insatser via kommuns Medborgartjänst – Vård och omsorg. Tjänsten kan du använda när du ansöker om omsorg och efter att du blivit beviljad stöd. Du kan du ge samtycke till en närstående att få tillgång till e-tjänsten.
Du kan ha en god man, anhörig eller vän som hjälper dig när du ansöker, men du står alltid själv för din ansökan så länge du inte uttryckt något annat.
Biståndshandläggaren kontaktar dig
När biståndshandläggaren tagit emot din ansökan kontaktar han/hon dig för att boka in ett möte. Mötet kan vara på biståndshandläggarens kontor, hemma hos dig, telefonmöte eller videomöte. Om du har intyg eller liknande som visar vilket behov av stöd du har, förbered gärna dessa. Du kan ta med dig en anhörig till mötet om du vill. Om du tycker att det är okej kan din biståndshandläggare prata med dina anhöriga för att få veta mer om ditt behov av stöd i vardagen.
Berätta om din situation för biståndshandläggaren. Biståndshandläggaren ställer frågor för att förstå vilket behov av stöd du har. Du får också en del information om vilket stöd kommunen kan erbjuda. Om du har frågor om informationen du får under mötet, be gärna din biståndshandläggare att förklara mer.
Biståndshandläggaren utreder ditt behov för att se vilket stöd du behöver. I sin bedömning tar biståndshandläggaren med stöd som du får av andra samt vad du klarar själv.
Biståndshandläggaren fattar ett beslut om du kan få stöd. Beslutet och utredningen skickas hem till dig.
Ja (bifall)
Du får information om stödet. Vissa sorters stöd är avgiftsbelagda. För att din avgift ska beräknas rätt behöver du lämna in uppgifter om inkomst och boendekostnad. Du får automatiskt blanketter som du ska fylla i. När ditt stöd har kommit igång får du ett beslut om hur stor avgift du ska betala.
Nej (avslag)
Du får en förklaring till varför du fått avslag. Läs bedömningen i utredningen. Hör gärna av dig till din biståndshandläggare om du har frågor om ditt beslut. Om du har fått ett avslag kan du överklaga om du inte är nöjd. Biståndshandläggaren kan hjälpa dig med det om du vill. Du kan alltid söka på nytt om dina behov förändras.
Om du får ja på din ansökan kontaktar den verksamhet som ska ge dig stödet dig, och du får mer information. Det är nu verksamheten som du har kontakt med angående ditt stöd.
Biståndshandläggaren följer upp ditt beslut inom ett år. Du kan alltid höra av dig till biståndshandläggaren om dina behov förändras under tiden.