Behovet av extra stöd kan ha fysiska, psykiska, sociala eller andra orsaker. Det kan vara tillfälligt eller bestå under hela skoltiden. Stödet kan vara i form av extra anpassningar eller särskilt stöd.
Extra anpassningar skall göras när det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås.
Skolan ska göra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen om en elev behöver det. Extra anpassningar kan exempelvis vara hjälp att planera och strukturera ett schema över skoldagen, extra tydliga instruktioner, anpassade läromedel och enstaka specialpedagogiska insatser under en viss tid. Om anpassningarna inte är tillräckliga ska rektor utreda om eleven har rätt till särskilt stöd.
Särskilt stöd ska ges när det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskriterier som minst ska uppnås, trots att stöd har getts i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen.
Särskilt stöd är insatser av mer ingripande karaktär som normalt inte går att göra inom ramen för den ordinarie undervisningen. Ofta blir särskilt stöd nödvändigt när elevens behov av stöd är mer omfattande och varaktigt. Innan man bestämmer sig för att ge särskilt stöd måste skolan göra en utredning. Rektorn är den som ska se till att skolan gör en sådan utredning och som sedan beslutar om särskilt stöd. Särskilt stöd måste dokumenteras i ett åtgärdsprogram.
Några exempel på särskilt stöd
Är du som vårdnadshavare orolig över att ditt barn har svårigheter med skolarbetet? För att prata om detta ska du i första hand kontakta skolan, barnets mentor eller rektorn.
Processbeskrivningen för särskilt stöd för alla skolor i Töreboda kommun. Syftet med denna gemensamma processbeskrivning är att personal ska ges förutsättningar att på ett likvärdigt och rättssäkert sätt skyndsamt kunna agera om en elev kan vara i behov av särskilt stöd. Målsättningen är också att eleverna ska få det stöd de har rätt till för att nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar och mål, enligt skollagen.
1. Ledning och stimulans i undervisningen
Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. I Töreboda arbetar vi inom detta område med något vi kallar ”basöverenskommelser”.
2. Genomföra eller intensifiera extra anpassningar
Om en elev riskerar att inte uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas, och inte annat följer av 3 kapitlet 7 § Skollagen (2010:800) SklL, ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen, om det inte finns särskilda skäl att anta att sådana anpassningar inte skulle vara tillräckliga.
Lärare och övrig skolpersonal gör en bedömning av en elevs behov av extra anpassningar.
Extra anpassningar är sådana stödåtgärder som kan göras av läraren inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det kan till exempel handla om förändringar och anpassningar i elevens lärmiljö. Det måste inte fattas något formellt beslut om denna form av stödinsats.
Eftersom extra anpassningar definieras utifrån vad läraren kan göra inom den ordinarie undervisningen kan det variera mel- lan olika verksamheter vad som i det enskilda fallet utgör extra anpassningar. En och samma åtgärd kan i en verksamhet ut- göra en del av ledning och stimulans som ges till alla elever i den ordinarie undervisningen, men i en annan verksamhet ut- göra en extra anpassning för enskilda elever.
Innan stödinsatser riktade mot individen sätts in är det viktigt att skolan har sett över organisationen omkring eleven. Till exempel hur resurser fördelas, vilka pedagogiska metoder som används, hur den aktuella elevgruppen fungerar och hur elevens lärmiljöer är organiserade.
De extra anpassningarna, utvärdering och intensifiering av dem, ska dokumenteras i Schoolsoft, där elev och vårdnadshavare kan följa dokumentationen. Dialogen med elev och vårdnadshavare är viktig både inför och under tiden som de extra anpassningarna gäller.
Extra anpassningar ska följas upp och utvärderas, samt intensifieras, kontinuerligt. Är elevens behov tillgodosedda kan de extra anpassningarna avslutas.
Stödet ska ges med utgångspunkt i elevens utbildning i dess helhet, därför bör undervisande lärare diskutera aktuella extra anpassningar för en elev med mentor, undervisande lärare och övrig berörd personal, i arbetslaget eller liknande.
Undervisande lärare/mentor kan vid behov ta stöd av specialpedagog/övrig elevhälsa i arbetet med extra anpassningar.
Om en elev efter en tid med extra anpassningar, utvärdering och intensifiering, fortfarande befaras inte uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas, gör lärare eller övrig skolpersonal en anmälan av elevens eventuella behov av särskilt stöd till rektor (se punkt 3 Anmäla elev i eventuellt behov av särskilt stöd till rektor).
Lagrum: Barns och elevers utveckling mot målen enligt 3 kapitlet 7 § Skollagen, SkolL.
Utförs av: Mentor/undervisande lärare
Använder: Schoolsoft
3. Anmäla elev i eventuellt behov av särskilt stöd till rektor
Om det framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas, trots att stöd har getts i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt 3 kapitlet 5 § Skollagen, SkolL, ska detta anmälas till rektor. Detsamma gäller om det finns särskilda skäl att anta att sådana anpassningar inte skulle vara tillräckliga. Rektor ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds. Behovet av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation.
Samråd ska ske med elevhälsan, om det inte är uppenbart obehövligt.
Om en utredning visar att en elev är i behov av särskilt stöd, ska han eller hon ges sådant stöd. Stödet ska ges med utgångspunkt i elevens utbildning i dess helhet, om det inte är uppenbart obehövligt.
Anmälan till rektor om eventuellt behov av särskilt stöd görs genom att i Schoolsoft, klicka på DF-Respons i vänstermenyn (alternativt gå direkt till DF Respons på Navet), och i DF-Respons klicka på Anmälan om behov av särskilt stöd. Fyll i anmälan så fullständigt som möjligt, gärna i samarbete med mentor, arbetslag, övriga undervisande lärare med flera.
De extra anpassningar som är aktuella för eleven behöver finnas inskrivna i Schoolsoft, alternativt behöver de skäl som gör att det antas att extra anpassningar inte kommer vara tillräckliga anges i anmälan, och då i samråd med elevhälsa.
Anmälan skickas till rektor och elevhälsans personal, samt mentor.
Om rektor (och Elevhälsoteam, EHT) bedömer att en utredning om särskilt stöd inte ska startas, får du som anmält ett mail med motivering. De extra anpassningarna behöver fortsätta, utvärderas och intensifieras. Detsamma gäller om en utredning om särskilt stöd genomförts och beslutet blir att inte upprätta åtgärdsprogram.
Det är inte möjligt att ange någon tidsgräns för hur länge extra anpassningar ska ges innan en anmälan till rektor görs om att en elev kan vara i behov av särskilt stöd. Tidpunkten för detta måste avgöras i varje enskilt fall.
Gränsen mellan ledning och stimulans och extra anpassningar kan upplevas svår att definiera, men utgår från behov. En extra anpassning kan ingå i ledning och stimulans och göras för alla elever, men kan fortfarande ses som en extra anpassning för den elev som är i behov av den. Gränsen mellan extra anpassningar och särskilt stöd kan bedömas på olika sätt.
Lagrum: Barns och elevers utveckling mot målen enligt 3 kapitlet 5 § Skollagen, SkolL.
Utförs av: Mentor/undervisande lärare
Använder: DF-Respons
4. Utse utredare/utredningsteam
Vid skapande av utredningsärende i DF-Respons utser rektor ansvarig utredare, nästan alltid skolans specialpedagog. Rektor eller ansvarig utredare kan sedan utse biträdande utredare och informationslämnare i ärendet.
Biträdande utredare kan läsa och skriva på alla flikar i ärendet.
Informationslämnare kan läsa och skriva på flik 3, kartläggning. Detta är den flik där frågor till lärarna finns.
Tänk på att det i DF-Respons finns arbetslås, flera kan inte vara inne och skriva i samma ärende samtidigt. Om rektor avsätter gemensam tid för ärenden i DF-Respons, kan det vara klokt att tillsammans besvara frågorna, till exempel i arbetslaget, men vara noga med att olika synpunkter och observationer kommer fram.
Utförs av: Rektor eller ansvarig utredare
Använder: DF-Respons
Den utredning som görs syftar till att ge skolan ett tillräckligt underlag för att förstå varför eleven har svårigheter i skolsituationen och vilka elevens behov av stöd är.
Utredaren leder kartläggningen genom att samla in och efterfråga information om eleven och lärmiljöerna, till exempel genom det som dokumenterats i olika system, information från lärare och övrig personal, observationer med mera. En väl genomförd kartläggning ger goda möjligheter att bedöma elevens behov och sätta in rätt åtgärder.
Kartläggningens resultat beror på att berörda lämnar den information som utredaren efterfrågar. Informationslämnare är vanligen elevens undervisande lärare, mentor och övrig personal. Elevhälsans professioner utses oftast till biträdande utredare.
Vårdnadshavare och elev, samt i en del fall andra verksamheter och myndigheter kan också lämna värdefull information.
Innan kartläggningen inleds, ska mentor informera vårdnadshavare/myndig elev om att utredning om särskilt stöd kommer att startas, och förmedla att det är gjort till utredaren genom kryssrutan överst på flik 3, Kartläggning, i DF-Respons, eller på annat sätt.
Utredaren utser biträdande utredare och informationslämnare. De får ett mail från systemet och ska besvara aktuella frågor i systemet.
Information ska inte förmedlas via email, dels för att vi inte ska skicka personuppgifter via mail, dels eftersom utredning om särskilt stöd är under sekretess.
Utredaren sammanställer informationen i särskilt stöd-modulen i DF-Respons.
En kartläggning av elevens svårigheter och skolsituation på individ-, grupp och skolnivå kan innefatta:
Utförs av: Utredare, undervisande lärare, elevhälsa, mentor
Använder: DF-Respons
Rektor ansvarar för att det görs en pedagogisk utredning av elevens behov av stöd i skolsituationen. Genomförandet av kartläggningen görs av utredningsteamet och ansvarig utredare förbereder den pedagogiska bedömningen. Analysen bör göras i samråd med övrig elevhälsa, men ska göras i samråd med rektor.
I Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram skrivs även fram att den personal som deltagit i kartläggningen bör delta i analysen, till exempel mentor/klasslärare.
Utredaren kan med fördel skriva fram vilka som deltagit i den pedagogiska bedömningen.
Den pedagogiska bedömningen är en analys av hur den samlade informationen från kartläggningen påverkar elevens skolsituation och möjligheter att uppfylla betygskriterier eller kriterier för kunskap.
Både kartläggningen och bedömningen ska ha ett pedagogiskt fokus med tyngdpunkt på en analys av hur skolan kan utforma och anpassa lärmiljöerna inom verksamheten, undervisningens innehåll samt metoderna för att skapa förutsättningar för den enskilda eleven.
En utredning kan visa att en elev inte är i behov av särskilt stöd, utan att skolan kan skapa en bättre lärmiljö genom att förändra pedagogiska metoder, omfördela resurser eller göra förändringar i organisationen omkring eleven. Utredningen kan också visa att eleven visserligen har svårigheter i sitt skolarbete, men att elevens behov kan tillgodoses genom att skolan ger stöd i form av extra anpassningar.
Om eleven bedöms vara i behov av särskilt stöd ska behoven skrivas fram och eleven ska få det stödet. Ett åtgärdsprogram upprättas där åtgärderna ska möta de framskrivna behoven.
Även om en elev har en diagnos är detta inte tillräckligt för bedömningen av om eleven är i behov av särskilt stöd, och i så fall vilket. För en elev med en sådan diagnos kan det, i likhet med en elev utan diagnos, räcka med att det finns till exempel fasta rutiner, struktur och kontinuitet för att tillgodose elevens behov av stöd.
Utförs av: Utredare, elevhälsa, rektor
Använder: DF-Respons
Utredare, rektor, mentor, elevhälsa och undervisande lärare samråder om lämpliga åtgärder som möter elevens framskrivna behov.
Vårdnadshavare och elev ska ges möjlighet att delta när åtgärdsprogrammet utformas.
På flik 5, beslut, i modul Utredning om behov av särskilt stöd kryssar rektor i alternativet att åtgärdsprogram ska upprättas. Då kan ett ärende i modulen Åtgärdsprogram skapas och ansvarig utses (oftast mentor). Rektor eller ansvarig kan senare lägga till medansvariga.
Ansvarig har två sätt att lägga in åtgärder i åtgärdsprogrammet:
Kom ihåg att lägga till ansvariga för åtgärder som medansvariga för åtgärdsprogrammet i flik Elev och ansvarig. De får, då åtgärdsprogrammet är beslutat, mail från systemet om att de är ansvariga för åtgärder, länk till dessa, samt påminnelser om uppföljning och utvärdering. Den/de är ansvarig för att gå in i särskilt stöd-modulen och ta del av den åtgärd de är ansvariga för, för att kunna genomföra, följa upp och utvärdera sin/sina åtgärder.
Ansvariga kryssar i när åtgärdsprogrammet är klart för beslut, mail skickas till rektor som kan fatta beslut om åtgärdsprogrammets innehåll. På flik 4 - För kännedom, kan ansvarig ge fler möjlighet att läsa åtgärdsprogrammet, till exempel övriga undervisande lärare, resurspersonal med flera.
De åtgärder som skolan utarbetar och dokumenterar ska vara kopplade till både elevens behov av särskilt stöd samt till de betygskriterier eller kriterier för kunskap som ska uppfyllas.
Åtgärderna ska vara konkreta och utvärderingsbara, vilket innebär att det måste framgå på vilket sätt och i vilken omfattning eleven ska få stöd.
Konkreta och utvärderingsbara åtgärder gör att åtgärdsprogrammet kan fungera som ett praktiskt redskap i vardagen, samtidigt som det underlättar för eleven och elevens vårdnadshavare att ta ställning till om de upplever att åtgärderna är relevanta.
Det gör det också möjligt att på ett bra sätt följa upp och utvärdera hur åtgärdsprogrammet fungerar.
Utförs av: Utredare, undervisande lärare, mentor
Använder: DF-Respons
Rektor beslutar om åtgärdsprogrammet, genom att kryssa i rutan Rektor fattar beslut om åtgärdsprogrammet. Fyll i övrig in- formation som efterfrågas.
Observera att datum då elev och vårdnadshavare fått ta del av beslut är förifyllt i en vecka fram, så att administratör kan skicka hem handlingen under den tiden. Klicka sedan på Spara och stäng, då upprättas en handling av åtgärdsprogrammet i elevakten och administratör får ett mail från systemet om att en handling väntar på att bli hemskickad.
Om åtgärdsprogrammet innebär beslut om särskild undervisningsgrupp, enskild undervisning eller anpassad studiegång är det alltid rektor som ska fatta beslutet. I andra fall kan rektor delegera beslutet.
Utförs av: Rektor
Använder: DF-Respons
9. Genomföra och följa upp åtgärder
Den som är ansvarig för respektive åtgärd genomför den och ska kontinuerligt följa upp åtgärden.
Varje person som ansvarar för en åtgärd ser då till att det som är bestämt verkligen genomförs, och bedömer fortlöpande om arbetssättet är effektivt eller om det behöver förändras för att eleven ska ges förutsättningar att uppfylla betygskriterier eller kriterier för kunskap.
Den kontinuerliga uppföljningen och de iakttagelser som görs, ska utgöra grund för utvärderingen.
I DF-Respons skickas automatiska påminnelser vid det datum som huvudansvarig satt för uppföljning. Då kan ansvariga dokumentera sin uppföljning i DF-Respons.
Utförs av: Åtgärdsansvarig
Använder: DF-Respons
En utvärdering av åtgärderna är en systematisk analys och helhetsbedömning som de åtgärdsansvariga gör av hur åtgärderna har fungerat, utifrån den kontinuerliga uppföljningen.
Vid inplanerad tidpunkt gör skolan, ofta huvudansvarig och mentor, en utvärdering av hela åtgärdsprogrammet, där elev/ vårdnadshavare ges möjlighet att delta.
Ansvarig för respektive åtgärd utvärderar sina åtgärder i anslutning till, i åtgärdsprogrammet, framskrivet utvärderingsdatum. Utvärderingen ska grunda sig på iakttagelser från den kontinuerliga uppföljningen. Påminnelse går ut från DF-Respons när det är dags för utvärdering. Då ska ansvariga dokumentera i DF-Respons kring sin/sina åtgärd/er.
Det går att flytta utvärderingsdatum vid behov, vilket innebär att åtgärdsansvarig kan ombes utvärdera sin åtgärd tidigare eller senare än bestämt.
Huvudansvarig (mentor) ansvarar för utvärdering av åtgärdsprogrammet i sin helhet, det vill säga åtgärdsprogrammets alla åtgärder sammantaget. Huvudansvarig ansvarar också för att vårdnadshavare och elev ges möjlighet att delta i utvärderingen.
Av den information som framkommit i utvärderingen ska, vid behov, utredningen revideras eller kompletteras, eller en ny pedagogisk bedömning med analys av elevens behov göras.
Om utredningen behöver revideras, kompletteras eller ny pedagogisk bedömning göras kan rektor kopiera ärendet i utredningsmodulen. Då skapas ett nytt ärende, men all information ligger kvar. Revidera/komplettera det som behövs och skicka till rektor för godkännande. Då rektor godkänt och sparat skapas en ny handling i elevakten av den nya utredningen. Sedan följer processen stegen för åtgärdsprogram på nytt.
Om utvärderingen visar behov av kompletterande eller fördjupad kartläggning/utredning, ska sådan genomföras. Kompletterande utredningsinsatser kan behöva göras av annan myndighet, exempelvis efter anmälan till Socialtjänsten eller remiss till Hälso- och sjukvård.
Om det i utvärderingen finns indikationer på att eleven inte har förutsättningar att uppfylla betygskriterier eller kriterier för kunskap med anledning av brister i kognitiva förmågor och färdigheter ska detta diskuteras i elevhälsoteamet med skolpsykolog.
Utförs av: Mentor, Undervisande lärare, elevhälsa, rektor
Använder: DF-Respons
Om det efter hela processen särskilt stöd, finns misstanke om att svårigheterna kan bero på en intellektuell funktionsnedsättning, ska detta diskuteras på EHT med skolpsykolog närvarande.
Kontakt bör även tas med samordnare för mottagande i anpassad skola. Se process för mottagande.
11. Besluta om att avluta åtgärdsprogram
Om utvärderingen visar att eleven inte längre är i behov av särskilt stöd ska ett beslut om att avsluta åtgärdsprogram upprättas.
Efter utvärderingen går rektor till flik 6 - Beslut efter utvärdering och klickar där i sitt beslut.
Rektor fattar beslut om att avsluta åtgärdsprogrammet
Rektor fattar beslut om att fortsätta med åtgärdsprogrammet
Rektor fattar beslut om att upprätta nytt åtgärdsprogram
Observera att datum då elev och vårdnadshavare fått ta del av beslut fylls i en vecka fram, så att administratör kan skicka hem handlingen under den tiden. Klicka sedan på Spara och stäng, då upprättas en handling av åtgärdsprogrammet i elevakten och administratör får ett mail från systemet om att en handling väntar på att bli hemskickad.
Även om elev inte är i behov av särskilt stöd längre kan eleven vara i behov av stöd som tillgodoses genom extra anpassningar.
Utförs av: Utredare, rektor
Använder: DF-Respons
12. Upprätta fortsatta eller reviderade åtgärder
Om åtgärdsprogrammet ska fortsätta som det är, klickar rektor i det alternativet. Sedan kopierar rektor åtgärdsprogrammet och utser huvudansvarig (mentor). Huvudansvarig öppnar åtgärdsprogrammet, skriver i medansvariga och skickar till rektor för beslut enligt tidigare steg i processen.
Om åtgärdsprogrammet ska revideras kopieras det och huvudansvarig kan ändra i det innan det skickas till rektor för beslut.
Utförs av: Utredare, mentor, undervisande lärare
Använder: DF-Respons
13. Besluta om att inte upprätta åtgärdsprogram
Utredare kryssar i sin bedömning om behovet av särskilt stöd på fliken Pedagogisk bedömning, när utredningen är klar. Vid status utredning kryssar utredaren när utredningen bedöms vara klar.
Då får rektor ett mail om att utredningen är klar, läser igenom och har dialog med ansvarig utredare vid behov. Sedan kryssar rektor vid avsluta utredning. Då skapas en handling i elevakten av utredningen och rektor går sedan till flik 4, Upprätta åtgärdsprogram i modulen Anmälan om behov av särskilt stöd. Där kryssas det sista alternativet i, att inte upprätta åtgärds- program.
Fyll i de rutor som kommer upp - observera att datum då elev och vårdnadshavare fick ta del av beslutet är förifyllt i en vecka fram så att dokumenten kan skickas inom den tiden. När rektor klickar på Spara och stäng, skapas en handling av beslutet. Det går också ett mail till administratör om att handling väntar på att skickas hem.
Även om elev inte är i behov av särskilt stöd kan eleven vara i behov av stöd som tillgodoses genom extra anpassningar.
Utförs av: Utredare, rektor
Använder: DF-Respons