- Töreboda
- | Töreboda kommun
- | Stöd & omsorg
- | Synpunkt eller klagomål Stöd och omsorg
Synpunkt eller klagomål Stöd och omsorg
För Töreboda kommun är det angeläget att hålla en hög kvalitet på det arbete vi utför. I detta arbete är dina synpunkter viktiga då de bidrar till att vi förbättrar och utvecklar våra verksamheter.
Du kan anmäla klagomål och synpunkt som gäller den kommunala hälso- och sjukvården till Patientnämnden som lyssnar på dina synpunkter och ger råd. Patientnämnden tar emot dina synpunkter och försöker hjälpa till att reda ut vad som har hänt. Kontaktuppgifter till Patientnämnden hittar du under relaterad information.
Om du upplever att någon har drabbats av en allvarlig vårdskada med permanenta eller oföränderliga besvär, ett väsentligt ökat vårdbehov, kan du kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Kontaktuppgifter till IVO hittar du under relaterad information.
Din synpunkt eller klagomål kommer att överlämnas till ansvarig chef för berörd verksamhet. Ansvarig chef kommer att återkoppla till dig inom sju dagar.
Du kan välja att använda kommunens E-tjänst för synpunkter eller klagomål. Länk till E-tjänsten finner du under relaterad information.
Du kan även välja att hämta blankett under relaterad information, fylla i blanketten och lämna in på något av följande sätt:
- i kommunhusets reception, Kontaktcenter
- med post till Töreboda kommun, Box 83, 545 22 Töreboda
- via e-post till kommunen@toreboda.se
Personuppgifter som behandlas
Namn
Adress
E-postadress
Personnummer
Telefonnummer
Andra uppgifter
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Tjänsten tillåter att du inte identifierar dig och du kan därför lämna uppgifter helt anonymt. När du väljer att lämna uppgifter anonymt, sparas inga personuppgifter om dig, om du inte anger dem i texten/beskrivningen av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
För evigt
Mottagare av personuppgifter
Samtliga handläggare av synpunkter samt handläggare och tjänstepersoner som i tillämpliga fall kommer att hantera din synpunkt eller ditt klagomål.
Övriga upplysningar
När du skickar in denna synpunkt eller klagomål registreras den som en allmän handling. Sverige har en offentlighetsprincip som ger alla medborgare och massmedia rätt till insyn i kommunens arbete genom att ta del av allmänna handlingar.
Anonymitet
Du kan välja att lämna din synpunkt eller klagomål anonymt genom att inte logga in med BankID eller ange ditt namn eller kontaktuppgift, då kan du dock inte få någon återkoppling.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till kommunens dataskyddsombud. Nås enklast på dataskyddsombud@toreboda.se. Det går också att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunen@toreboda.se
Sidan senast uppdaterad:
Relaterad information

Kontakt
Ann-Sofie Eklund Karlsson
Verksamhetschef Äldreomsorgen
Telefon: 0506-182 39
E-post:
Ann-Sofie Eklund Karlsson
Besöksadress:
Börstorpsgatan 8D
Ann-Christine Hermansson
Tf verksamhetschef
LSS/Socialpsykiatrin
Telefon:0506-182 34
E-post: Ann-Christine Hermansson
Ananthi Flodin
Enhetschef
Individ-och familjeomsorgen
Telefon: 0506-182 96
E-post: Ananthi Flodin
Ulrika Berglund
Enhetschef Utredningsenheten
Telefon: 0506-181 31
E-post: Ulrika Berglund
Besöksadress:
Börstorpsgatan 8 D
Annika Jansson
Medicinskt ansvarig
sjuksköterska
Telefon: 0506-181 55
E-post: Annika Jansson
Ansvarig nämnd
Kommunstyrelsen
Dokument
Rutin för Lex Sarah-anmälan
Rapport om missförhållanden