Linn Brandström Töreboda kommuns nya kommunalråd

Mörkhårig kvinna med långt hår. Vit bakgrund.

1 januari 2023 tillträdde Töreboda kommuns nya kommunalråd Linn Brandström. Hon är Kommunstyrelsens ordförande. Töreboda kommuns värdeord, Tillväxt, Trygghet och Tillsammans beskriver bra vad Töreboda är för Linn.

Linn Brandström är 47 år och bosatt i Töreboda med sin man, tre söner och en liten hund som heter Svante. Hon är uppvuxen i Hemsjö mellan Alingsås och Göteborg. När hon var fem år flyttade hon till en bondgård i Bredsäter (Lugnås) i Mariestads kommun och vid tio års ålder till en annan gård i Jula. Linn har gått i skolan i Lugnås, Ullervad och sedan Mariaskolan och Vadsbogymnasiet i Mariestad. Under sista året i gymnasiet träffade hon sin man. De första åren bodde de i Hallsberg och Kumla men när de fick barn flyttade de hem till Töreboda där hennes man är uppvuxen. Efter föräldraledigheten studerade Linn på Högskolan i Skövde. Linn har bott i Töreboda sedan år 2001. Hennes hobby är att dansa squaredance och bugg.

Vad gör du helst på fritiden?

Dansar såklart, träffar familj och vänner. Gå ut med vår hund. Reser gärna. Min man springer mycket så jag gillar att resa med honom och familjen på olika lopp. Näst på tur är Paris Marathon.

Vad har du gjort/arbetat med tidigare?

Åh, en hel massa olika saker. Mitt första sommarjobb var som ekonomibiträde (städare) i äldreomsorgen, sen har jag jobbat som lärarassistent, receptionist på en trafikövningsplats, ansvarig för ankommande paket på Schenker, storkundsansvarig och senare organisationscoach på Ventelo (telekombolag) och nu är jag tjänstledig från min tjänst som arbetsförmedlare.

Hur länge har du varit politiker?

I 18 år, men först som fritidspolitiker, på heltid har jag ägnat mig åt politik sedan 2018.

Vad driver dig?

Att kunna göra skillnad och att få vara med och påverka för människor och för min hembygd.

Vad är dina hjärtefrågor inom politiken?

När jag började engagera mig var det för förskola och skolfrågor. Men ju mer insatt jag har blivit, har det blivit många fler områden. För mig är ledorden helhetssyn och transparens.

Töreboda kommuns värdeord, Tillväxt, Trygghet och Tillsammans. Vad betyder dessa för dig?

Väldigt mycket. Jag tycker att just dessa ord beskriver vad Töreboda är för mig. Just nu men faktiskt så länge jag varit politiskt engagerad (och säkert långt innan också) har vi pratat om hur vi ska få tillväxt i kommunen, hur viktigt det är med bra relationer med våra företag samt att förutsättningarna för att bo eller flytta till Töreboda är bra för att vi ska lyckas.

Trygghet kan betyda så många olika saker, att man får förskoleplats när man behöver, trygg skolgång för barnen, tryggt att gå hem sent på kvällen, trygg i att föräldrar som behöver det får vård och för mig är Töreboda allt det.

Tillsammans är nästan självskrivet och Törebodafestivalen är ju ett tydligt exempel på viljan att göra saker tillsammans och hur långt man kan nå när man samarbetar och samverkar, men det finns många fler exempel. Jag som kommer från regionen har ofta fått höra om Töreboda som ett gott exempel där samverkan mellan region och kommun fungerar bra! Och som Törebodabo blir man ju lite extra stolt när andra pratar gott om vår fina kommun.