Här kan du läsa om Töreboda kommun
Töreboda kommunhus finns vid torget i Töreboda. Det är öppet måndag till torsdag mellan klockan 8.00 på morgonen och 16.30 på eftermiddagen. Fredagar öppet från kl. 08.00 till kl. 16.00. På samma tider kan du kan ringa till kommunen på telefonnummer 0506-180 00.
Man kan lätt komma till Töreboda från Sveriges två största städer. Det är 30 mil till Stockholm och 20 mil till Göteborg. Det är lätt att ta sig hit med bil, buss eller tåg.
I Töreboda kommun bor cirka nio tusen personer.
Vem bestämmer i kommunen?
Det är kommunfullmäktige som bestämmer i kommunen. I kommunfullmäktige bestämmer politiker från de olika politiska partierna. Vid varje val röstar människorna i Töreboda på det parti de vill ska bestämma här.
Hur många politiker från varje parti som får vara med i kommunfullmäktige beror på hur många röster varje parti får.
Nu ser det ut så här i kommunfullmäktige i Töreboda kommun. Socialdemokraterna har 10 ledamöter i kommunfullmäktige, Moderaterna har 9, Centern har 5, Sverigedemokraterna har 4, Vänsterpartiet har 2 och Liberalerna (tidigare Folkpartiet) har 1 ledamot i kommunfullmäktige.
Några politiker kallas kommunalråd. De arbetar i kommunhuset vid torget mitt i Töreboda. I kommunhuset träffas också kommunfullmäktige en gång i månaden. Du är välkommen att komma hit och lyssna på när politikerna pratar om viktiga frågor.
Vad finns det för arbeten och företag i Töreboda?
Det finns många företag i Töreboda. Cirka 800 människor arbetar åt kommunen. Andra stora arbetsplatser är Daloc AB, Moelven Töreboda Limträ AB och Westerstrand Urfabrik. I Moholm finns Skaraborgs Städ AB och i Älgarås Baltic Safety Products AB. Här finns också Cleano Production AB. Bland övriga företag finns ett flertal verksamma inom elektronik/automation samt flera legotillverkande företag.
Skolor och utbildning
I Töreboda finns fyra grundskolor och en gymnasieskola. Många gymnasieelever går i skolan i Mariestad.
I Töreboda finns sex förskolor. Det finns också en grundskola som kommunen inte sköter. Det är en friskola.
Komvux är för vuxna elever, äldre än 20 år. På Komvux kan man få den utbildning man saknar från grundskolan eller gymnasieskolan. Man kan också få omvårdnadsutbildning. Här finns också Särvux och Svenska för invandrare, SFI.
På Komvux kan man välja om man vill gå på dagarna, kvällarna eller studera hemifrån.
Vården, omsorgen och funktionshinder
Töreboda kommun ger vård till de äldre människor som behöver det och till personer med funktionsnedsättning. De kan få bo i vård- och omsorgsboende eller gruppboende. De kan också få hjälp med att klara sig hemma. De kan få personlig hjälp eller hemsjukvård.
Kommunen kan ge stöd till en familjemedlem som vårdar en äldre människa hemma.
Personer med funktionshinder får det stöd och den service de behöver av kommunen. Det kan vara en bostad med särskild service eller att få vara med i daglig verksamhet.
Socialtjänsten i Töreboda kommun
Kommunen sköter det sociala arbetet i Töreboda. Det är stöd åt vuxna eller barn som behöver hjälp från en socialförvaltning. Det kan vara att få hjälp mot ett missbruk eller att få hjälp med pengar.
Sjukvården i Töreboda kommun
Det är landstinget som sköter sjukvården. En vårdcentral finns i Töreboda. Du hittar mer om sjukvården på Västra Götalands landstings webbplats på internet.
Att bo i Töreboda kommun
Töreboda kommun äger det kommunala bostadsbolaget Törebodabostäder. Av Törebodabostäder kan du hyra bostad.
Kulturen, naturen och fritiden
I Töreboda finns fler många olika föreningar.
Mitt i centrum finns ett bibliotek. Där kan man låna böcker, skivor, filmer och läsa tidningar. Här finns också datorer som man kan surfa på internet med. Det finns också bibliotek i Moholm och Älgarås.
Göta Kanal rinner genom Töreboda. Du kan fiska, åka båt, promenera och cykla längs kanalen.
Idrott
Det finns ett badhus, ett utomhusbad och flera idrottsanläggningar i Töreboda. Kommunen har ett rikt föreningsliv.
På vintern spelar man ishockey i ishallen. Töreboda har också duktiga lag i fotboll.
Sidan senast uppdaterad:
Sidan senast uppdaterad: