Livsmedel

Vad du äter och dricker påverkar din hälsa. Fräscha råvaror och korrekt hantering är speciellt viktigt. Kommunen kontrollerar därför restauranger, butiker, gatukök, livsmedelsindustrin och andra livsmedelsföretag i kommunen för att se till att våra livsmedel håller hög kvalitet. Vi är även Livsmedelsverkets förlängda arm vad gäller rådgivning om mat och hälsa på lokal nivå.

Fråga och klaga

Det är inte fel att vara frågvis både i butik och på restaurang. Om du inte är nöjd med det du har fått eller betalat för så ska du inte dra dig för att klaga till företaget.

Om du har klagomål på färdigförpackade livsmedel så är det bästa att ringa direkt till producenten. Telefonnummer till konsumentkontakt ska stå på förpackningen. Då brukar du få ersättning för den felaktiga varan och du hjälper företaget i deras kvalitetskontroll. Annars kan du kontakta butiken eller försäljningsstället.

Om du är missnöjd på restaurang ska du i första hand klaga direkt till personalen. Ät aldrig något som inte smakar bra eller som du är tveksam till. Ibland kan man se redan i dörren på ett matställe att man inte ska äta där. Du ska inte utsätta dig för ett ställe där det är uppenbart att de inte kan hålla rent och fräscht i serveringslokalerna. Livsmedelsföretaget kan orsaka att maten har blivit dålig av felaktig hantering eller dåliga råvaror. De måste även kunna tala om vad det är de serverar och var det kommer ifrån. De får inte lura dig som kund.

Du är välkommen att kontakta oss på verksamhet miljö och bygg om du har frågor eller för att upplysa oss om du upptäckt brister på restauranger eller livsmedelsbutiker i våra tre kommuner.

För verksamhetsutövare

Är du verksamhetsutövare hittar du information kring livsmedelshantering under rubriken Företag och näringsliv, på sidan Tillstånd och regler. Se länk under Relaterad information.