DÖLJ MENY
Barn och utbildning
Enligt skollagen (2010:800 4 kap 8 §) ställs krav att det ska finnas skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen.
I första hand tar du kontakt med berörd personal på aktuell enhet/avdelning/skola. Kommer man inte fram till en lösning eller om det känns svårt att ha kontakt med berörd personal vänder du dig till förskolechef eller rektor för den aktuella enheten.
Du kan använda blanketten du hittar här på sidan. Du kan även ringa, skicka brev eller e-post. Det underlättar om du skriver ner klagomålet. Det är också viktigt att du skriver med dina kontaktuppgifter om du vill ha svar på klagomålet. Lever du med skyddade personuppgifter ange detta på dokumentet du lämnar till oss.
Vår ambition är att du ska få ett snabbt svar. Ibland kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att undersöka. Dröjer svaret mer än tio arbetsdagar får du veta orsaken till fördröjningen.
Är du nöjd med det svar vi har gett dig räknas ärendet som uppklarat och avslutat. Om du inte är nöjd med det svar vi har gett dig kan du begära att den överordnade chefen gör en förnyad prövning av ärendet. Denne kommer då att gå igenom hela klagomålet för att se om det finns några oklarheter eller felaktigheter. Du ska få besked om detta så fort som möjligt. Blir det någon fördröjning informerar vi dig om denna.
Inkommen synpunkt, förslag eller klagomål registreras/diarieförs och blir därmed en allmän handling. Skriftligt svar ges till den som lämnat in synpunkten, förslaget eller klagomålet.
I princip vem som helst. Det är viktigt att känna till att allt som du skriver till kommunen är allmän handling och nästan allt blir offentligt. Det innebär att alla som frågar efter handlingen har rätt att läsa den och få den kopierad. I undantagsfall kan handlingen eller delar av den sekretessbeläggas. Det krävs laglig grund för att sekretessbelägga en skrivelse — det räcker alltså inte med att du som skribent begär att den inte ska vara offentlig.
Nej, vi behandlar inte klagomål som är anonyma. Vi måste veta vem vi ska skicka svar till. Anonyma klagomål kan ofta inte heller tillmätas lika stor betydelse som när någon står bakom dem.
Ja, allt som har med utbildning att göra. Tänk på att det är du själv som är ansvarig för det du skriver.
Sidan senast uppdaterad: 2019-02-04
I första hand vänder du dig till den person, enhet eller avdelning där klagomålet/synpunkten hör hemma.
Kommunstyrelsen
Adress
Töreboda Kommun
Drottninggatan 4
Box 83
545 22 Töreboda
Telefon
0506-180 00
E-post